BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Lietuvos savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų 2021 m. trumpa veiklos apžvalga

Data

2021 12 17

Įvertinimas
0
business-meeting-spotkanie-biznesowe (1).jpg

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (toliau – Departamentas), 2021 m. pabaigoje atliko apklausą apie Lietuvos Respublikos savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų (toliau – NKK) vykdytą veiklą psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos srityje bei problemas, su kuriomis susiduriama vykdant minėtą veiklą.

Apibendrinus savivaldybių atsiųstus duomenis nustatyta, kad iš 60 savivaldybių, NKK yra įsteigusios 38 savivaldybės (2019 m. - 43), iš jų 35 NKK vykdo veiklą (2019 m. - 34), susijusią su psichoaktyviųjų medžiagų kontrole ir vartojimo prevencija, o 7 savivaldybės (2019 m. - 13), nors ir nėra įsteigusios NKK, tačiau nurodė, jog kitoms savivaldybėje veikiančioms komisijoms yra pavedusios vykdyti psichoaktyviųjų medžiagų kontrolės ir vartojimo prevencijos priemones bei spręsti šia tema susijusius klausimus arba planuoja įsteigti NKK artimiausiu metu. Šiais metais Departamento NKK komisijų apklausoje dalyvavo 45 savivaldybės, 15 savivaldybių į klausimus neatsakė (arba nepateikė duomenų).

Nacionaliniu lygmeniu psichoaktyviųjų medžiagų pasiūlos ir paklausos mažinimo politika formuojama ir įgyvendinama pagal Valstybinę narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos 2018–2028 metų programą (toliau – Programa), patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. nutarimu Nr. XIII-1765. Šis strateginis dokumentas numato mokslo ir faktiniais duomenimis pagrįstos ir subalansuotos ilgalaikės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos politikos įgyvendinimą. Programoje taip pat siūloma savivaldybių institucijoms parengti ir įgyvendinti narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir jų vartojimo prevencijos priemones, kurios prisidėtų prie Programos tikslų įgyvendinimo. Nepaisant to, kad savivaldybės lygmeniu formuojant bei įgyvendinant psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją, pagrindiniu politiniu ir praktiniu įrankiu yra laikomos NKK veiklos programos, tik 21 NKK yra jas patvirtinusios (2019 m. - 23).

Svarbu pabrėžti, kad NKK darbo rezultatai yra svarbūs ne tik pačiai komisijai, savivaldybės administracijai, bet ir savivaldybės bendruomenei, tad kyla abejonių, ar likusi dalis (14 NNK), kurios neturi savo veiklos programos, dirba planuotai ir konstruktyviai bei turi galimybes įvertinti savo vykdomas veiklas, rezultatus ir vykdyti jų stebėseną.

Šiais metais iš minėtų 35 savivaldybių, išsiskyrė Joniškio ir Zarasų rajonų savivaldybės, nurodžiusios, kad suorganizavo po daugiau nei 5 NKK posėdžius, o didžioji dauguma turėjo ne daugiau kaip 2 posėdžius (42 proc.) arba  nuo 3 iki 4 posėdžių (31 proc.).  NKK apklausos dalyviai taip pat  įvardijo, kad jaučia savivaldybių administracijų palaikymą, tačiau vis dar susiduria su tokiais vykdomos veiklos sunkumais kaip: nepakankamas vykdomų programų finansavimas ar žmogiškųjų išteklių trūkumas.

NKK surengtų posėdžių metu didžiausias dėmesys buvo skiriamas psichoaktyviųjų medžiagų prevencijos klausimams nagrinėti ir pagalbos vaikams ir jaunimui ekperimentuojantiems / nereguliariai vartojantiems alkoholį ar narkotines medžiagas, šiek tiek mažiau – bendradarbiavimui su kitomis savivaldybės  įstaigomis, sprendžiant psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos aktualijas ir problemas. Mažiausiai dėmesio, NKK posėdžių metu, buvo skiriama  psichoaktyviųjų medžiagų kontrolei, priklausomybių gydymui, socialinei ir psichologinei reabilitacijai.

Departamentas, ateinančiais metais planuodamas regioninius mokymus savivaldybių NKK nariams, atsižvelgs į šiais metais vykdytos apklausos dalyvių rezultatus, išreikštus pasiūlymus NKK narių kompetencijų tobulinimui bei mokymų temoms.

Apibendrinant š. m. apklausos duomenis, rekomenduotume visose Lietuvos savivaldybėse steigti NKK, kurių veikla įtrauktų visų psichoaktyviųjų medžiagų kontrolę ir jų vartojimo prevenciją. Taip pat rengti, vykdyti bei vertinti savivaldybėse vykdomas psichoaktyviųjų medžiagų kontrolės ir vartojimo prevencijos programas, jas skelbti savivaldybės interneto svetainėje bei sudaryti vietos gyventojams galimybę dalyvauti viešose psichoaktyviųjų medžiagų kontrolės ir prevencijos priemonių įgyvendinimo konsultacijose.

Departamentas, siekdamas glaudesnio bendradarbiavimo su savivaldybių specilaistais bei nevyriausybinėmis organizacijomis, sprendžiant jiems aktualius klausimus, keičiantis gerąją darbo patirtimi kitais metais planuoja organizuoti periodinius susitikimus, mokymus, seminarus su tikslinėmis grupėmis, atsižvelgiant į jų poreikius bei vietos situaciją.