Lietuvoje kinta rūkymo įpročiai – jauni žmonės vis dažniau renkasi elektronines cigaretes bei naujoviškus bedūmius tabako produktus vietoje įprastų tabako gaminių

Data

2020 03 23

Įvertinimas
0
e-cigarette-1301664_1280.jpg

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento užsakymu 2020 metais atlikto tyrimo „Tabako gaminių ir alkoholio vartojimo prevencijos ir kontrolės priemonių efektyvumo ir požiūrio vertinimas“ tarp 18-74 metų amžiaus asmenų (n=1007), duomenimis, rūkančiųjų įvairius tabako gaminius skaičius mažėja – 2020 m. kasdien rūkė 30 proc. apklaustųjų, 2017 m. – 25 proc. Vertinant atskirai vyrus ir moteris, pastebima, kad rūkymo paplitimas labiau mažėja vyrų tarpe. 2020 m. kasdien rūko 38 proc. vyrų ir 15 proc. moterų, tuo tarpu, 2017 m. kasdien rūkančiųjų vyrų buvo 46 proc., moterų – 17 proc.

 

Vertinant atskirus tabako gaminius, pastebimas cigarečių, cigarų, pypkių rūkymo paplitimo mažėjimas taip pat tarp vyrų – 2020 m. tyrimo duomenimis kasdien rūko 34 proc., tuo tarpu 2017 m. – 43 proc.

 

Rūkymo paplitimo palyginimas tarp vyrų ir moterų, 2017 m. ir 2020 m.

 

Pastebėtina, kad padaugėjo niekada nebandžiusių rūkyti (cigaretes cigarus, pypkes) jaunų žmonių dalis – 18-25 metų amžiaus grupėje 2020 m. tyrimo duomenimis tokių yra 39 proc. (2017 m. – 26 proc.), 26-35 metų amžiaus grupėje – 34 proc. (2017 m. – 25 proc.).

 

 

Niekada nebandžiusių rūkyti pasiskirstymas tarp skirtingų amžiaus grupių, 2017m. ir 2020 m.

 

Per pastaruosius metus 10 proc. išaugo rūkančiųjų elektroninės cigaretės skaičius. Labiausiai elektroninių cigarečių rūkymas paplitęs 18-25 metų amžiaus grupėje: 5 proc. šių apklaustųjų elektronines cigaretes rūko kasdien, 9 proc. rūkė bent kartą per mėnesį, 13 proc. – bent kartą per metus, 22 proc. – bent kartą gyvenime. 2017 m. jaunų žmonių trape elektorinių cigarečių paplitimas taip pat buvo didžiausias - kasdien rūkė 2 proc. 18-25 metų amžiaus apklaustųjų, bent kartą per mėnesį – 6 proc., bent kartą per metus – 4 proc., o bent kartą gyvenime – 23 proc. Tuo tarpu vyresnėse amžiaus grupėse elektroninių cigarečių paplitimas gerokai mažesnis – 2020 m. tyrimo duomenims kasdien elektronines cigaretes rūkė apie 1-2 proc. vyresnių nei 25 metų amžiaus apklaustųjų (2017 m. – 1 proc. ar mažiau).  Vertinant atskirai vyrus ir moteris, pastebima, kad vyrai elektronines cigaretes rūko dažniau nei moterys, tačiau rūkymo paplitimo augimas tarp jų reikšmingai nesiskyrė.

 

 

Elektroninių cigarečių rūkymo paplitimo palyginimas tarp vyrų ir moterų, 2017 m. ir 2020 m.

 

Taip pat 18 proc. apklaustųjų bent kartą gyvenime yra rūkę naujoviškus bedūmius tabako produktus (pvz. IQOS): bent kartą per pastaruosius 12 mėn. ar dažniau rūkė 9 proc. (2017 m. – 1 proc.), 2 proc. teigia, kad  rūko kasdien. Naujoviški bedūmiai tabako produktų populiarumas skiriasi priklausomai nuo amžiaus grupės – 2020 m. tyrimo duomenimis, kasdien rūko 2 proc. 18-25 m. amžiaus apklaustųjų ir 3 proc. 26-35 m. apklaustųjų. Tuo tarpu, vyresnėse amžiaus grupėse šiuos produktus rūko apie 1 proc. ar mažiau. Taip pat pastebima, kad naujoviškus bedūmius tabako gaminius dažniau renkasi mieste gyvenantys apklaustieji – kasdien rūko 3 proc. miestiečių, tuo tarpu, kaimo vietovėse rūkančiųjų skaičius nesiekia net 1 proc.

 


Lietuvoje cigaretes, cigarus ir pypkes rūko vyrai, vidurinio išsimokslinimo respondentai ir kaimo vietovių gyventojai, o elektronines cigaretes dažniau rūkė vyrai, jauniausi (18-25 m.) respondentai, vidurinio ir žemesnio išsimokslinimo atstovai bei didmiesčių gyventojai. Naujoviškus bedūmius tabako produktus dažniau rūkė 18-35 m. respondentai ir didmiesčių gyventojai.

Skirtingų tabako produktų vartojimo pasiskirstymas tarp skirtingų  amžiaus grupių, 2020 m.

 

Tyrimas atskleidžia, kad gyventojams rečiau rūkant „įprastus tabako gaminius“ (cigaretes, cigarus, pypkę), jų rinkos vietą užima elektroninės cigaretės ir naujoviški bedūmiai tabako produktai. Rezultatai parodo, kad visuomenėje keičiasi rūkymo įpročiai: mažėja rūkančiųjų įprastus tabako gaminius bei didėja rūkančiųjų el. cigaretes ir naujoviškus tabako gaminius dalis.